skip to Main Content
Idrettsmassasje

Idrettsmassasje

Vi terapeuter får ofte spørsmålet: Hva er idrettsmassasje? Som navnet sier så er det massasje på noen utøver som idrett. Selve behandlingen varierer veldig, da det er avhengig av terapeutens utdannelse, erfaring og utøverens behov. Man kan lese om kursarrangører som holder helgekurs i idrettsmassasje. Når man vet hvor utrolig stort dette området er, så sier det seg selv at det ikke er mulig å bli en god idrettsmassør på en helg. Det er derfor viktig at utøvere velger en idrettsmassør med gode kunnskaper i faget.

Her kommer mine personlige meninger og erfaringer om dette med å behandle idrettsutøvere.

 

Egen erfaring

Undertegnede har vært så heldig å arbeide mye med idrettsmenn på forskjellige nivåer. Jeg har gjennom en fireårsperiode fulgt forskjellige svenske skilandslag som idrettsmassør. Og med snart 30 år som muskelterapeut har jeg jobbet med friidrettsutøvere, topplag innen håndball, syklister, løpere, fotballspillere, skyttere, skøyteløpere, kampsportsutøvere etc.

Jeg, kollegaer og elever har dessuten tilbudt idrettsmassasje under Oslo Maraton og NM i beachhandball gjennom en årrekke. Alle disse utøverne har lært meg mye som terapeut. Den erfaringen får man ikke av å gå kurs eller lese en bok, man må praktisere mye i tillegg.

Jeg personlig har nok hatt en fordel av å selv ha vært aktiv innenfor langrenn, skiskyting og også prøvd meg på sykling og orientering. Det er nok lettere å sette seg inn i problematikken i idretter som man kjenner av egen erfaring. Men er man god på anatomi, fysiologi og kan bedømme styrke og bevegelighet, så kan man tenke seg inn i hvilke krav idretten krever til styrke, utholdenhet, bevegelighet etc. slik at man kan gjøre en god jobb som idrettsmassør uten å kjenne aktuell idrett veldig godt. Er massøren dessuten god på muskel- og funksjonstesting så er dette til god hjelp.

 

Psykisk og fysisk stress

En toppidrettsutøver stresser kroppen sin ekstremt, iblant helt frem til utmattelse. Det er store mengder trening og harde konkurranser/kamper. Dette gjelder nesten alle idrettsgrener på elitenivå. Belastningen varierer avhengig av hvilken sport/idrett som utøves.

Dette kan selvfølgelig gi fysisk overbelastning/skader, men det kan også gi en psykisk utmattelse = overtrening.
Massasje er bra for begge!

 

Symptomer på overtrening kan f.eks. være:

  • Muskelsmerter
  • Leddsmerter
  • Skader
  • Betennelser i sener/slimposer
  • Søvnproblemer
  • Rastløshet
  • Ved ekstreme tilfeller kan man få stressfrakturer
  • Forhøyet hvilepuls (Et godt råd kan være at idrettsutøveren måler hvilepulsen regelmessig.)
  • Forhøyet morgentemperatur. (Et godt råd kan være at idrettsutøveren måler morgentemperaturen regelmessig.)

 

 

Hvordan kan man forebygge overtrening/overanstrengelse?

  •  God oppvarming respektive nedtrapping
  • Riktig teknikk i den idretten man utfører
  • Riktig stretching tilpasset utøveren.
  • Gode kostvaner.
  • Tilføre kroppen tilstrekkelig med væske
  •  Idrettsmassasje både behandler og forebygger
  • Bruke riktig utstyr og være riktig kledd
  • Trene riktig. Ta gjerne kontakt med andre trenere/idrettsmassører for råd og utveksling av erfaringer.

 

Hvem benytter seg av idrettsmassasje?

Dessverre er det nok mest eliten som benytter seg av idrettsmassasje. Grunnen kan være økonomi, kunnskap, hvilken klubb/landslag man tilhører, tilgangen på massører med idrettsinteresse etc.
Bak eliten finnes det mange idrettsutøvere som trener/konkurrerer like mye, men som ikke får like gode resultater. Det kan skyldes talent, treningsintelligens, tilfeldigheter, utstyr, psykologiske forutsetninger, økonomi, restitusjonstid og ikke minst skader.

Det sies at en god idrettsmassør kan forkorte restitusjonstiden (den tiden det tar å hente seg inn etter trening/konkurranse) og lindre/kurere skader. Men også den psykologiske effekten er viktig. I dag er det flere og flere folk i alle aldre som begynner med trening/idrett, f.eks. golf, aerobic, rulleskøyter, yoga, mountainbike, spinning etc. Dette gjør at behovet for massører med idrettsforståelse øker.

Idrettsutøvere på alle nivåer kan trene for mye/hardt i forhold til treningsgrunnlaget.

 

Treningsråd

En god idrettsmassør kan også gi treningsråd og forebygge skader. Her anbefales dog at man samarbeider med trenere og annet støtteapparat.

 

Hva bør en idrettsmassør være god til?

  • Tolke ulike idretters krav til f.eks. bevegelighet, styrke, balanse, teknikk.
  • Være belest og ha mye erfaring innen testing av muskelfunksjon, bevegelighet etc.
  • Ha en god forståelse for hvilke muskler som brukes ved bevegelser slik at man kan bedømme hvilke muskler som skal masseres og/eller tøyes.
  • Akuttbehandling ved skader.
  • Være godt skolert i hvordan man kan rehabilitere ulike skader/problemer med stretching, massasje, selvmassasje, styrketrening etc.
  • Ha et godt kontaktnett og samarbeide med f.eks. idrettsleger, ortopeder, ortopedteknikere, dyktige trenere, kiropraktorer.

 

Forebygging av skader

Forebygging av skader er en viktig del av en idrettsmassørs jobb. Å finne spente partier, korte muskler eller ubalanser før et problem dukker opp er uvurderlig for en seriøs idrettsutøver. Men det er vanskelig å måle resultat på dette.

 

Hvordan foregår en idrettsmassasje?

Idrettsmassasje på en profesjonell måte innebærer at vi sammen først identifiserer årsaken til ev problemer eller skader. Vi begynner da med en grundig anamnese (sykdomshistorie), samt ta forskjellige spesifikke muskeltester, leddtester og neurologiske tester.

Mange idrettsmenn bestiller idrettsmassasje uten å ha noe spesifikt problem. Da kan hensikten være å få effektivisere restitusjonen eller forebygge overtrening eller idrettsskader.

Selve behandlingen tilpasses hver enkelt utøveres behov og er vanskelig å beskrive på generelt grunnlag. En del problemer behandles mest effektivt med lette lange strykninger mens andre krever tverrbehandling eller dyptgående press på spesielle punkter. En god terapeut har mange teknikker å benytte seg av og kunsten er da å benytte seg av riktige teknikker på riktig utøvere til riktig tid.

Terapeuten må også ha kunnskap og erfaring nok til å tørre å nekte behandling hvis dette er riktig. Noen ganger er det riktig å sende utøveren til lege eller annen terapeut først.
Klientreaksjoner

Etter en idrettsmassasje kan man få lette klientreaksjoner som treningsverk, ømhet, hodepine, trett en dag eller to, men dette er normale klientreaksjoner som går raskt over. Det er også viktig at utøveren drikker mye vann etter behandling.

 

Blandet om idrettsmassasje:

Forskjellige utfordringer

Som terapeut møter vi mange utfordringer. Noe å tenke på er at ofte må vi motivere eller pusche «vanlige» klienter til å utføre øvelsene vi gir dem. Sier vi f.eks at de må tøye ut to ganger om dagen så er det mange som får gjort det to ganger i uken. Disse må følges opp og motiveres til å komme i gang. Men hvis vi arbeider som idrettsmassør og gir en seriøs utøvere oppgave å tøye to ganger daglig, så kanskje utøveren da tøyer ti ganger om dagen! Da må denne kanskje dempes for å ikke overdrive. Her er det fint å ha målt bevegeligheten slik at man har et mål og når målet er nådd så endrer man planen. Dette var bare et eksempel for å vise viktigheten av kunnskap og samarbeid mellom idrettsmassøren, utøvere, trenere og eventuelt andre i støtteapparatet.

 

Pustemuskler

Pustemuskulaturen er viktig i alle idrettsgrener og bør behandles regelmessig.

Reagerer forskjellig

Mennesker reagerer forskjellig på massasje, det gjelder selvsagt også idrettsfolk.
Man bør derfor lære å kjenne utøveren og diskutere fra gang til gang hvordan det har gått etter forrige behandling. Man bør ikke massere noen som man ikke vet reaksjonsmønsteret på rett før en konkurranse. Noen skal ha hard massasje like før en konkurranse, mens andre bør ha den tre dager før konkurransen. Dette er avhengig av f.eks. hvilken idrettsgren klienten driver innen, muskelfibertype eller hvor vant idrettsutøveren er med å få behandling.

Derimot er det veldig bra å gi hard massasje etter hard trening/konkurranse, da dette bl.a. hjelper til å transportere bort avfallsstoffer og myke opp spente muskler.
Men etter ekstremt lange konkurranser som f.eks. maraton eller ironman bør man ikke gi hard behandling uten kun lettere behandling.

Avspenning

Iblant er det bra å gi avslappingsmassasje dagene før, eller rett før en konkurranse. Dette kan være aktuelt ved idretter som krever konsentrasjon og/eller avslapping, eller hos idrettsutøvere som har altfor høyt spenningsnivå.

Behandle begge sider

Når man behandler skadde muskler, er det ofte viktig å behandle bilateralt (begge sider). Hvis man behandler en styrkeløfteres høyre lår og ikke venstre, er det økt risiko for å skade den venstre ved neste trening/konkurranse.

Spenningsnivå i musklene

Eksplosive idretter krever ofte et høyere spenningsnivå i muskulaturen enn utholdenhetsidretter. Det bør idrettsmassøren ta hensyn til ved behandling.

Testing av muskelfunksjon og bevegelighet

En av de viktigste metodene en idrettsmassør bør være god på er å kunne teste musklenes funksjon, styrke og bevegelighet. Det finnes avansert utstyr for å teste dette men man kommer langt med manuelle tester hvis terapeuten er god på dette.

Dette er avgjørende for å vite om utøveren trenger stretching, massasje eller styrketrening for å få balanse i kroppen. Egentlig bør alle utøvere gjennomgå en skikkelig test av muskler og ledd en eller to ganger per år for å kunne tilpasse treningsprogram slik at resultat kan optimaliseres og forebygge idretsskader på best måte.
Terapeuten bør også beherske leddtester og nervetester.

Prestasjonsøkende?

Dette er et omdiskutert tema om idrettsmassasje virkelig er prestasjonsøkende. Min personlige mening er at det helt klart er det. Er musklene for korte og lite fleksible så begrenser dette bevegelsesmønsteret og dermed kan prestasjonen bli dårligere. Hvis utøveren unngår skader så kan han/hun trene mer og mer regelmessig slik at prestasjon blir bedre.

Utdanning til idrettsmassør

Her finnes kurs eller utdanninger på mange forskjellige nivåer. Balanz har valgt å ikke ha et eget kurs/utdanning innen dette fag, men terapeutene lærer i utdanningen mange teknikker og metoder og disse kan brukes på alle typer utfordringer. Kunsten er å bruke riktig «verktøy» til riktig tilfelle.

Back To Top